Kunst, cultuur & media

Cultuur speelt een grote rol in ons onderwijs. Helemaal binnen de talentrichting Kunst, Cultuur & Media. Voor leerlingen met een muzikaal talent hebben we als enige school in Noord-Nederland de DaMu-licentie.

Alle leerlingen volgen vanaf de eerste klas muziekles, dramales en lessen in beeldende vakken. Veel van onze leerlingen spelen toneel, volgen musicallessen, houden van tekenen en schilderen of zingen in een koor of spelen in een band. Vanaf de eerste tot en met de eindexamenklas kunnen leerlingen kunstvakken volgen.
Ook kunnen ze zich aanmelden voor de Jong Talent Muziek (JTM). Na schooltijd volgen ze allerlei muzikale workshops, zoals de XXL schoolband, de muziekcrew, zanglessen, lessen songwriting en dirigeerlessen.

Cultuurprofielschool

Wij zijn een officiële CultuurProfielSchool. Dat betekent dat leerlingen eindexamen kunnen doen in de kunstvakken muziek, drama of beeldende vorming. Daarnaast komen alle leerlingen in aanraking met kunst en cultuur. Zo nodigen we geregeld kunstenaars uit en werken we samen met het Prins Claus Conservatorium, Academie Minerva en diverse culturele instellingen in de omgeving.

Talentweek

Een hoogtepunt in het schooljaar is onze Talentweek. Elk jaar in het voorjaar, organiseren we een paar fantastische dagen met excursies, workshops en spannende lessen. Een ontdekkingsreis langs alles wat je maar kunt verzinnen op het gebied van cultuur en sport. Leerlingen kunnen uit een enorm aanbod kiezen hoe ze hun Talentweek willen invullen. Met een excursie naar Amsterdam, een cursus duiken of een workshop sieraden maken. Of een paar dagen op survival-expeditie. Alle leerlingen uit de onderbouw doen hieraan mee.

Internationalisering

Elk jaar gaat de vierde klas van havo en atheneum op uitwisseling naar scholen in Frankrijk, Spanje, Duitsland, Hongarije, Slowakije, Polen en Italië. Ze logeren een week bij de buitenlandse scholieren thuis. Zo maken ze mee hoe scholieren in andere landen leven en leren. In het voorjaar komen de leerlingen van die scholen tijdens de Internationale Week bij ons op bezoek. Zij logeren bij de leerlingen die zij een halfjaar eerder hebben ontvangen. Samen gaan ze naar school en op excursie. Tijdens de Talentweek verzorgen de leerlingen en hun buitenlandse gasten samen een paar lessen tijdens de International Day.

DaMu-licentie voor jonge talenten

Al enkele jaren werkt het Harens Lyceum samen met het Prins Claus Conservatorium binnen de ‘Jong Talent Muziek’. Er zijn JTM-leerlingen die ook onderwijs volgen in een talentenklas of vooropleiding van een conservatorium. Voor deze speciale groep leerlingen is deze, door de minister aan onze school toegekende, DAMU-licentie.

Bekijk ook onze folder kunst, cultuur & media.